Německo: Lužická jezera - okruh kolem centrálních jezer

Kvalita povrchu: 1-3
Délka okruhu: cca 48 km
Šířka stezky: 2 - 3,5 m

Okruh vede z velké části lesy okolo jezer Geierswalder See, Partwitzer See a Sedlitzer See. Vítaným zpestřením je rozhledna mezi všemi třemi jezery.

Doporučujeme tedy spíše projet se okolo jezera Partwitzer See s malou zajížďkou k rozhledně, dokud nebude vše zcela doděláno.

Aktuální akce s inline bruslením

• Momentálně nejsou volné termíny

Okruh, který jsme zvolili a mapovali, začínáme na parkovišti u jezera Geierswalder See u kempu pro karavany a mobilní domy. Najdete na něm jak dlouhé rovné úseky vhodné pro začátečníky a děti, tak členitější a náročnější terén (zejména část stezky z panelů, zámkové dlažby a dalších nerovností v obci Senftenberg). Okruh jsme jeli proti směru hodinových ručiček, níže uvádíme i kvalitu povrchu jednotlivých částí. Nejhorší úsek nastává na začátku západního úseku jezera Sedlitzer See, kde je kus stezky zavřený, protože se zde buduje propojení jezer Sedlitzer See a Ilse See. V tomto úseku musíte zdolat pěšky na bruslích cca 300 metrů po rozdroleném asfaltu. Jelikož jdete první část z kopce, dávejte pozor na rozjíždění koleček i na tomto terénu a radši sejděte bokem. Po přechodu úseku se dostanete opět na hladkou stezku, nicméně počítejte cca 500 metrů s hlínou z okolního rozoraného pole (toto jsme samozřejmě zažili my, je možné, že při Vaší návštěvě se zmíněného nepořádku nedočkáte). Také místy počítejte s prorůstajícími kořeny, větvičkami, listím, šiškami v zalesněných částech. Pokud zvolíte stejnou trasu jako my, doporučujeme zastavit se uprostřed jezer u Sornoer-Kanal, kde se nachází kovová rozhledna s vyhlídkou na všechna tři jezera, okolo kterých projíždíme.

Téměř na začátku naší trasy (cca po dvou kilometrech) nás čeká mírný sjezd od prvního z odpočívadel s vyhlídkou na jezero a následný výšlap poměrně prudšího kopečku, kde musíte zabrat, abyste se v poklidu dostali nahoru k jezeru Parwitzer See. Dále jedete víceméně podél lesa a až do Lieske Vás čekají 3 občerstvení (dvě klasická malá a jedna restaurace, ke které se dostanete odbočením doprava u hřebčína) a asfalt s kvalitou povrchu 1-2. Asfalt je sice kvalitní a bez nerovností, nicméně je trošku hrubšího zrna, takže Vás mohou lehce brnět nohy.

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-01.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-03.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-04.jpg

Od Lieske až do obce Sedlitz jedete po příjemné rovince s kvalitou povrchu 1, kus vede podél jezera, z druhé strany jste obklopeni polem, další část pak opět lesnatějším terénem. V tomto úseku počítejte s již zmíněnou uzavírku a nutností obejít cca 300 metrů pěšky.

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-14.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-15.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-16.jpg

V obci Sedlitz jsme poměrně bloudili (resp. asi 3x vytahovali mapu), takže jsme více fotili, aby se Vám nestal podobný problém. Když jsme natrefili na správnou cestu, nastal horší úsek cesty - jednak se nám stezka zúžila na cca 2 metry, jednak jsme na stezce měli dost prorostlých kořenů. Úsek mezi Sedlitzem a Senftenbergem tak hodnotíme z pohledu kvality porvrchu na dvojku. Kousek před najetím do obce Senftenberg Vás čeká přejezd mostku a po něm nepříliš dlouhý sjezd s ostrou pravotočivou zatáčkou. Jelikož za zatáčku není vidět a stezka je poměrně úzká, doporučujeme zde přibrzdit.

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-17.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-18.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-19.jpg

Nyní nás čeká pravděpodobně nejhorší úsek celého okruhu a to průjezd obcí Senftenberg, který naprosto není značený (krom maličkých ukazatelů zeleného bicyklu na bílém podkladu) a navíc je co do terénu dost nepříjemný. Počítejte s panelovou cestou, místy s přejezdy silnice a terénem s kvalitou povrchu 2-3. Pokud se trefíte a za obcí Senftenberg se nenecháte zmást a pojedete dál rovně (zde musíte přejet na druhou stranu silnice, kde stezka pokračuje, držíte se směrem na Grosskoschen - pokud byste odbočili doprava, daleko byste se na bruslích nedostali), čeká Vás poměrně příjemný úsek až k mostu přes kanál k obci Kleinkoschen. V tomto úseku jsou nepříjemné výpary od motorových vozidel a také cca 100 metrů po zámkové dlažbě - z tohoto důvodu hodnotíme kvalitu povrchu v tomto úseku 1-2 (dvojka za zámkovou dlažbu).

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-27.jpg  luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-28.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-29.jpg

Po přejezdu mostku se držíte rovně skrz obec Kleinkoschen - zde si dejte pozor opět na zámkovou dlažbu, pokud nechcete jet po silnici. Zámková dlažba sice není na projetí náročná, nicméně u každého sjezdu ke garáži se Vám mění směr zámkové dlažby a pokud nebudete bruslit do stran a necháte brusle jen jet ve směru, může se Vám stát, že Vám zapadnou kolečka do dráhy zámkové dlažby, což Vás spolehlivě dokáže vychýlit z rovnováhy. Po výjezdu z obce pokračujete dál, zde se může zdát, že jedete čistě po cyklostezce, nicméně pokračujete po poměrně málo frekventované silnici, která má však asfalt hodně hrubý a tak Vám kolečka "drnčí až v hlavě" :) Proto úsek od obce Kleinkoschen až k rozhledně "Landmarke Lausitzer Seenland) hodnotíme kvalitou povrchu 2-3. Po dojetí k věži doporučujeme na chvíli sundat brusle, občerstvit se v dalších z občerstvení a vyšlápnout si 163 schodů nahoru. Sice je to po bruslení dost náročný úkol, nicméně výhled určitě stojí za to.

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-32.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-33.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-34.jpg

Po odpočinku opět nezbývá nic jiného než nasadit brusle a dojet zbývajících cca 7 km do cíle (resp. do výjezdního bodu). Nezapomeňte včas odbočit doprava směrem na Geierswalder See. V této části úseku Vás opět čeká krásný asfalt s kvalitou porvrchu 1. Cca uprostřed této zbývající části Vás čeká opět jeden výšlap kopečku a pak už se příjemně vezete až k parkovišti u jezera Geierswalder See.

Na závěr jedno upozornění: jelikož jsme chtěli delší trasu, zvolili jsme propojení těchto 3 jezer. Upozorňujeme však, že úsek v Senftenbergu a mezi Kleinkoschenem a Landmarke Lausitzer Seenland je hůře sjízdný a pokud si chcete užít pouze hladký asfalt, doporučujeme tak objet si pouze jezero Parwitzer See.

Parkování

• u jezera Geierswalder See u kempu pro karavany a mobilní domy
  • ve východní části jezera Partwitzer See
  • v obci Senftenberg
  • u rozhledny Landmarke Lausitzer Seenland

Doporučený směr jízdy

Doporučujeme jet okruh ve směru Geierswalder See, východní strana jezera Parwitzer See, Lieske, severovýchodní a západní část jezera Sedlitzer See, Sedlitz, Senftenberg, Kleinkoschen, Landmarke Lausitzer Seenland a dále mezi jezery Partwitzer See a Geierswalder See.

Informace o hodnocení stezek

Inline bruslení a německé zákony

Okruh jsme zmapovali v září 2011.

Kompletní fotogalerie okruhu kolem centrálních jezer

luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-01.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-02.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-03.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-04.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-05.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-06.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-07.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-08.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-09.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-10.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-11.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-12.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-13.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-14.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-15.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-16.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-17.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-18.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-19.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-20.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-21.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-22.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-23.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-24.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-25.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-26.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-27.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-28.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-29.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-30.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-31.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-32.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-33.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-34.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-35.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-36.jpg
luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-37.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-38.jpg luzicka-jezera-okruh-kolem-centralnich-jezer-39.jpg

Víte že ...

Pořádáme kurzy bruslení už od jara roku 2008.

Naučili jsme bruslit více než 400 kurzistů.

Spolupracovali jsme s magistrátem hl. m. Prahy při tvorbě příručky pro bruslaře Praha sportovní.

U nás dostanete v ceně kurzu pro začátečníky metodické materiály.

Výuka probíhá na vyhrazených plochách mimo frekventované bruslařské stezky, takže nás nikdo neruší :)